2011-03-08
 20:34:03

Varför jag börjat med LCHF

Min kompis började med LCHF-dieten efter sommaren, och aldrig har jag väl tyckt att något låtit så dumt. Tyckte hela grejen verkade idiotisk, kolhydrater behövs ju i kroppen! Sen kommer alla inkörningsbesvären, huvudvärk, yrsel, trötthet osv. Min vän rasade i vikt medan jag höll på med Viktväktarna (ännu en gång), lyckades gå ner typ fem kilo men dessa gick jag snabbt upp igen.

Förra söndagen fick jag nog. Var så less på allt, att kläderna inte passar längre, att jag så fort jag lyckats gå ned i vikt går upp igen, mina humörsvängningar, mitt enorma sötsug... Bestämde mig därför för att ge LCHF en chans, det är ju bara att sluta tänkte jag. Fattade inte hur jag skulle klara mig utan potatis, bröd, pasta och frukt. Kändes sjukt.

Men sagt och gjort, jag möblerade om i kylskåpet, ut med alla lightprodukter och in med riktiga grejer. Bearnaisesås gjord på rapsolja och ägg istället för bearnaisesås gjord på vatten, socker och äggsubstans. Kan fortfarande inte riktigt fatta att det är okej att äta bacon varje dag, att äta en liten skål med grädde och bär till efterrätt och ägg med majonäs till lunch. Men det funkar! Är ju fortfarande alldeles i början, men har sedan dag ett haft noll sug efter allt som innehåller kolhydrater, till och med mitt vansinniga sockersug är borta! Jag som brukade ligga i soffan och gråta för att jag var så sugen att jag trodde jag skulle dö...

Klart jag blir lite lätt sugen när Johan äter pasta och bröd, men inte så jag vill ha det själv. Idag reagerade jag inte ens när mina kompisar åt chokladbollar, trots att det är värre när man ser sakerna än bara tänker på dem. Andra vinster jag märkt av är att magen är otroligt mycket lugnare, är inte hungrig överhuvudtaget om jag äter frukost, lunch och middag, mitt humör är jämnare och jag sover bättre.

Att jag tappat 3,7 kilo på en vecka är ju inte heller helt fel ;) Så nu får vi ser hur det här slutar, men inledningsvis känns det väldigt bra och jag är inte det minsta sugen på att äta kolhydrater igen!

Receptbok jag köpt, fantastiskt goda grejer! Foto från lchf.se


Anna

Shit,3.7 kg på en vecka!! det är ju hur mycket som helst.:) bra jobbat!en kollega till mig kör oxå lchf och det funkar kanon för henne med. Lycka till.:)


Anna

Jag vet, galet! Och nu börjar det vända med, hade ju lite övergångsproblem till en början men nu är jag mycket piggare än jag var innan. Får uppdatera hur det går här :) Kram



PUBLICERAT: 2011-03-12, 16:47:26 | URL: http://annasolika.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: