2011-05-12
 14:31:35

LCHF; plus och minus

Nu var det ju ett tag sen jag skrev om LCHF men jag håller allt på fortfarande. Bästa dieten någonsin enligt mitt tycke, och jag har ändå provat på en del. Finns självklart både bra och dåliga aspekter, här kommer en liten lista (är du inte intresserad så läs inte, rätt långt inlägg :)):

Plus
  • Äta mycket utav sånt som alltid varit "förbjudet" i mina tidigare dieter, exempelvis ost i alla dess former, grädde, bacon (dör för bacon!), god bea.
  • Äter mycket mer grönsaker nu än tidigare. Tror jag faktiskt står på pluskontot nu om man jämför med min frukt och grönt-kvot innan lchf, detta trots att jag inte äter frukt längre.
  • Lugnare mage.
  • Nästan noll sockersug - fantastiskt för någon som varit så sockerberoende som jag var innan!
  • Håller mig mätt längre, slipper äta mellanmål jämt och ständigt. Håller mig lätt mätt från kl 7 på morgonen fram till lunch, förr blev jag utsvulten vid 10-tiden och var tvungen att äta för min mage skrek så.
  • Viktminskning! Minus 8 kg sen starten.
  • Kan dricka alkohol (godkända drycker) utan att jag går upp i vikt. Stannar visserligen upp ett tag men går åtminstonne inte upp!
  • Oftast enkelt att handla (om man jämför med viktväktarna). Behöver inte hålla koll på några dumma points osv. I grunden handlar det ju helt enkelt om att skippa sånt med mjöl och grödor som växer under jorden!
  • Äter bara "ren" mat. Inte massa light-skit osv. Måste bara tillägga att det där med lightproudukter i många fall är ett rent skämt. Produkter med lägre fetthalt och mindre kalorier är ofta väldigt behandlade och har en mängd tillsatser som krävs för att få någon smak då fettet tas bort. I produkter med naturlig fetthalt finns väldigt sällan socker tillsatt, vilket verkar vara en regel i lightprodukter. Inte lustigt man blir sockerberoende!
Minus
  • Stundtals enformigt, svårt att komma på nya riktiga rätter att laga. Blir mycket "ihopslängd" mat, typ två ägg, skinka och lite grönsaker.
  • Trist att inte kunna dricka öl och cider. Får hålla mig till vitt vin och vodka.
  • Ibland kan det vara besvärligt att äta ute, ofta går det bra att byta ut kolhydraterna mot sallad eller grillade grönsaker men inte alltid.
  • Jobbigt då folk vill bjuda på kakor och godis, man kan lätt känna sig tråkig. En del blir väldigt provocerade av att jag som inte är så stor tackar nej till sötsaker.
Nu har jag säkert glömt något men det viktigaste är nog med. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna, och den absolut största vinsten är inte viktminskningen utan att jag blivit av med mitt sockersug. Trodde jag aldrig skulle ske!

Som ni märker finns inte avsaknaden av bröd, pasta, potatis osv med på minus-listan, vilket helt enkelt beror på att jag inte saknar dessa matvaror. Jag som alltid älskat kolhydrater i alla dess former har helt tappat sugen och blir inte ens lockad då Johan äter ex pasta. Saknar inte heller frukten, äter lite paprika eller några bär om jag vill ha något fräscht och krispigt.

God middag, en maffig bit getost på portobellosvamp.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: