2011-03-22
 20:46:16

Nytt sätt att fota med blixt

Sedan jag köpte min systemkamera har jag ogillat att fota med blixt. Har känt att bilderna blir så skarpa och känslan försvinner, då kan man lika gärna fota med en vanlig kamera. Har bara tagit till blixten under fester då det är dålig belysning och tålamodet inte är med mig.

Under fotokursen fick jag dock lära mig vilka fördelar det kan finnas med att fota med blixt, fast på ett nytt sätt. Kameran är tydligen inställd på blixtstyrning "ridå 1", vilket ofta ger något överexponerat motiv och mörk bakgrund. Ställer man istället in blixten på "ridå 2" fås en helt annan effekt. Visar exempel:

Motljus utan blixt, himlen blir i princip vit och motivet ganska tråkigt.

 

Motljus med blixtstyrning på ridå 2, himlen blir blåare och objektet intressantare.

 

Fotade även en fruktskål för att prova på effekten inomhus. Det häftiga var att slutartiden var sjukt lång, hela 5 sek på den undre bilden, vilket oftast blir väldigt suddigt. Blixten fryste dock bilden så skålen är skarp och frukterna lite fint dimmiga.

Utan blixt, motivet är skarpt och bakgrunden mörk, trots så lång slutartid som möjligt utan oskärpa.

 

Blixtstyrning ridå 2, slutartid 5 sek. Bakgrunden ljus och fint oskarp.


Slutsats; Trodde väl aldrig man kunde uppnå sån effekt med blixt! Ska testas vid nästa festtillfälle, borde funka bra! Kursledaren berättade att tekniken ofta används av vimmelfotografer, vilket ungefär en liknande miljö som jag fotar i på fester.


bea

jag brukar fota med blixt på spelningar och liknande (där ljusförhållanden är ungefär de samma som vid vimmel osv). gillar när en del grejer i bilden "dras ut" och andra delar blir helt skarpa. kolla exempelvis: http://wordtrack.blogspot.com/2010/09/26-sep.html och http://thebeatch.deviantart.com/art/endogamia-again-147899533?q=gallery%3Athebeatch%2F21309338&qo=80. kan även bli bra inomhus, när det befintliga ljuset inte räcker till: http://thebeatch.deviantart.com/art/computer-games-are-violence-107266014?q=gallery%3Athebeatch%2F21309338&qo=206. har faktiskt kört den här grejen på en hel del fester också! som här: http://thebeatch.deviantart.com/gallery/?offset=240#/d2auzea.



det jag gör är att ställa in kameran på iso 100 eller 200 (oftast). slutartiden är lite olika, men över 1 sek i alla fall. bländaren anpassas efter de andra inställningarna, men jag brukar nog ha ganska stor bländare (beroende på vilken situation det är). för att få med coola "ljusslingor" (som i exempelvis den sista party-bilden) sveper/panorerar/tiltar jag kameran så att den under exponeringen hinner få med någon ljuskälla. om det till exempel finns en lampa i rummet, kanske ganska långt till vänster om foto-objektet, så "drar" jag kameran ditåt samtidigt som slutaren gör sitt. alltså drar kameran snabbt mot ljuskällan och sedan tillbaka till objektet jag fotar. då brukar det bli schyssta ljuseffekter som livar upp bilderna.



hoppas att jag var någorlunda tydligt, haha. :)



PUBLICERAT: 2011-03-23, 17:11:09 | URL: http://wordtrack.blogspot.com
Joline

Kul att du hittat till min blogg! Jag ser att du gillar att ta foton! Det gör jag med, jag har dock inte kommit så långt i min utvecklig. Jag har länge längtat efter en systemkamera men jag tror inte riktigt att jag har tålamodet, men vem vet ; )



PUBLICERAT: 2011-03-23, 20:22:50 | URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
Anonym

bara kul att dela med sig av diverse kunskaper! haha :) tack så mycket! jag fotar som hobby, men har gjort några "beställningar" på begäran av vänner (exempelvis bandfoto/bröllop). tycker absolut att du ska fota en spelning, det är superkul! plus att bandet/artisten oftast gillar att vara med på bild ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: