2011-04-05
 09:30:11

Högerhänt katt?

Istället för att börja jobba med mitt examensarbete halv nio, som jag hade tänkt, har jag istället utfört beteendestudier på min lilla katt. Läste precis en rolig artikel i Illustrerad vetenskap, "Vi har alla en favorithand", där det bland annat står att katter ofta har en favorittass som de använder då de ska fiska upp saker ur en burk. Var tvungen att testa Sookie så jag la en bit kattgodis i en hög mugg och såg vad som hände.

Kan för det första sluta mig till att kissen inte är så smart då hon försökte trycka ned huvudet, vilket var omöjligt. Hon förstod dock rätt snabbt att det var tassen som gällde om hon skulle få någon mat. Tydligen använder hankatter oftast vänster tass och honkatter höger. Verkar stämma på Sookie, hon försökte med båda tassarna men lyckades bara få upp godiset med höger tass. Stämde fem gånger så antar jag har en högerhänt kisse :)


Försöksobjektet

 

Testa på er katt om ni har en, både jag och Sookie tyckte det var roligt! Om ni har hund ska man tydligen kunna titta på svansviftningarna, som troligtvis svänger mer åt höger då hunden viftar på svansen åt sin ägare och mer åt vänster då hunden ser exempelvis en främmande hund.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: